Veelgestelde vragen

Algemene vragen

 Financiële vragen

 Procedurele vragen

 Wetgeving

 Overige vragen

Algemene vragen 

Wat is een soppas precies?

De soppas is zowel qua naam als qua functie een combinatie van een oppas en een huishoudelijke hulp. De huishoudelijke hulp is normaal niet aangenomen voor de opvang van kinderen. Een ouderwetse oppas wordt veelal per uur betaald, zelfs als de kinderen op bed liggen en de oppas tv kijkt. Voor deze twee kwesties biedt www.soppas.nl de oplossing:
Als de soppas het rustig heeft, omdat de kinderen aan het spelen of aan het slapen zijn, dan komt de soppas toe aan de huishoudelijke taken, zoals het schoonmaken van het huis of bijvoorbeeld het soppen van de vloer, het strijken, stofzuigen, stof afnemen of ramen lappen. Afspraken over hoe de verhouding tussen oppas en huishoudelijke hulp ligt, verschillen van situatie tot situatie. U mag dus zelf - indien gewenst - afspraken over deze verhouding maken.

Is er een hulp voor mij gegarandeerd?

Soppas.nl beschikt over een groot aantal soppassen. Deze soppassen staan klaar om bij u aan het werk te gaan. Op het moment dat u een aanvraag doet via de website gaan onze medewerkers direct op zoek naar een geschikte soppas. Indien wij een soppas hebben gevonden, lichten wij u direct in. Vinden wij geen soppas voor u? Dan laten wij u dit binnen elf dagen na uw aanvraag weten; uiteraard betaalt u ons dan niets. 

Wat is jullie garantie?

Het is mogelijk dat u toch niet goed overweg kunt met de soppas of ontevreden bent over de werkzaamheden. In dat geval kunt u gebruik maken van een jaar lang garantie. Nadat u aan hebt gegeven dat u ontevreden bent over uw soppas gaan wij direct voor u op zoek naar een vervangende soppas. Bevalt deze soppas weer niet? Dan kunt u wederom een nieuwe soppas aanvragen. Vinden wij niemand, dan betaalt u uiteraard ook niets.  

Wat als er geen 'klik' is met de soppas?

Als er geen 'klik' is met de soppas, of als deze niet aan uw verwachtingen voldoet, kunt u binnen vier weken een nieuwe kandidaat bij ons aanvragen. Dit valt binnen het bemiddelingsbedrag. Ook als u een derde, vierde, enz. kandidaat wenst kunt u deze gratis aanvragen. U krijgt van ons een jaar lang 'garantie'. Binnen dat jaar gaan wij gratis voor u op zoek naar nieuwe hulpen indien dat nodig is en dan hoeft u de het bemiddelingsbedrag dus niet nogmaals te betalen.

Ik heb aanvullende eisen, kan ik dan wel bij jullie terecht?

Als u een soppas bij ons aanvraagt, dient u ingeschreven te staan op www.soppas.nl. Na de inschrijving kunt u een soppas aanvragen. Hierbij kunt u elke eis die u maar heeft bij ons opgeven. Wij matchen u alleen aan de soppas die aan uw opgegeven eisen voldoet.

Wat is de leeftijd van een soppas?

U kunt een leeftijdseis opgeven indien u graag een soppas wilt van een specifieke leeftijd. Iedereen die bij ons staat ingeschreven, is minimaal zestien jaar oud.

Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Om uw aanvraag te bevestigen, sturen wij u altijd een e-mail. U ontvangt ook e-mails van ons als wij een hulp voor u hebben gevonden. In deze mail vindt u de gegevens van de hulp, zodat u contact op kan nemen. Het kan voorkomen dat meerdere e-mails van ons in uw 'spambox' of map met ongewenste mail terecht komen. Kijk dus ook af en toe in deze mappen. Mocht u dan alsnog geen e-mail van ons ontvangen dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Kunnen jullie mij garanderen dat ik word gekoppeld aan een hulp met ervaring?

In het opmerkingenveld kunt u aan ons doorgeven aan welke eisen en wensen uw schoonmaakster moet voldoen. Wij nemen deze eisen en wensen altijd mee. Bent u toch ontevreden over de toegewezen hulp? Dan zoeken wij kosteloos naar een nieuwe kandidaat.

Indien u toch de zekerheid wilt hebben dat u gekoppeld wordt aan een goede, ervaren hulp, verwijzen wij u door naar www.tophulp.nl. Hier staan uitsluitend hulpen ingeschreven die hebben bewezen een tophulp te zijn.

Financiële vragen 

Wat is de vergoeding?

Zorgzoekers die zich inschrijven bij Soppas.nl betalen in eerste instantie niets. De zorgzoeker betaalt pas eenmalig een bemiddelingsbedrag op het moment dat wij voor de zorgzoeker een hulp hebben gevonden. De kosten voor de bemiddeling kunt u naar ons overmaken. Vinden wij dus niemand die voldoet aan de (opgegeven) criteria, dan betaalt u ons ook niets. 

Nadat wij een potentiële soppas hebben gevonden en u het bemiddelingsbedrag heeft betaald, heeft u één jaar garantie. Mocht er geen klik zijn tussen u en de soppas dan zoeken wij (max. één jaar) gratis voor u verder tot we een geschikte soppas hebben gevonden. Het bemiddelingsbedrag hoeft u gedurende die periode niet nog een keer te betalen.

Daarnaast betaalt u de soppas een uurtarief van € 10,-.  Hier zit alles bij inbegrepen en dient u zelf aan de soppas te betalen.   

Wat is allemaal bij het uurtarief in begrepen?

Het uurtarief van € 10,- omvat alle taken die de soppas in uw opdracht uitvoert. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan de zorg voor uw kinderen, het lappen van de ramen of het stofzuigen van het huis. U betaalt de soppas alleen voor de uren die hij of zij daadwerkelijk aan het werk is. U betaalt de Soppas zelf, dit gaat niet via ons.

Hoe zit het met vakantiegeld?

Vakantiegeld zit bij het uurtarief van € 10,- inbegrepen. De soppas moet zelf de belasting afdragen. U hoeft uw soppas dus niet meer te betalen dan dit uurtarief, tenzij u in overleg iets anders overeenkomt met uw soppas.  

Procedurele vragen 

Is er controle op de soppas?

Ja. Helaas kunnen wij niet met iedere kandidaat een persoonlijk gesprek plannen, maar er vinden wel verschillende controlemomenten plaats.

Eerste controlemoment
Wanneer de soppas zich inschrijft, moet deze ons een bevestiging van de samenwerking per post toesturen. De gegevens van de soppas worden gecontroleerd door onze medewerkers. Pas wanneer deze gegevens zijn gecontroleerd en goedgekeurd, informeren wij de soppas. Vanaf dat moment kan de soppas een aanvraag accepteren.

Tweede controlemoment
Wanneer wij een aanvraag binnen krijgen, gaan wij op zoek naar de meest geschikte soppas voor de betreffende zorgzoeker. De zorgzoeker kan wensen doorgeven, en aan de hand van deze wensen gaan wij op zoek. Wanneer de eisen niet helemaal duidelijk zijn, kan gevraagd worden om een verduidelijking. Wij selecteren de soppas handmatig. 

Voorbeeld:
Dhr. X heeft de volgende eisen:
De soppas moet in Zwolle wonen, minimaal 28 jaar oud zijn, de Nederlandse taal goed beheersen en enige werkervaring hebben.

Na de eerste selectie op regio blijven er ca. 500 hulpen over. Van deze 500 hulpen blijven er na de selectie 'leeftijdseis' 140 over. Door de derde selectie 'Zwolle' vallen er weer zestig af. Van deze tachtig hulpen hebben er veertig schoonmaakervaring en na de laatste selectie 'goed Nederlands kunnen spreken' blijven er nog 33 over. We benaderen de 33 hulpen en geven de gegevens van de eerste soppas die positief reageert door aan de zorgzoeker.


Derde controlemoment

Wij raden de zorgzoeker altijd aan om een kennismakingsgesprek te plannen met de soppas. Aan de hand van dit gesprek kan worden gekeken of de verwachtingen van beide partijen overeenkomen. Ook krijgt de zorgzoeker hier de gelegenheid de soppas te vragen om een kopie van het identiteitsbewijs. Het is aanbevelenswaardig hier gebruik van te maken.

Wanneer de zorgzoeker zich aanmeldt bij ons ontvangt deze een e-document waarin tips staan die gebruikt kunnen worden bij het kennismakingsgesprek.

Overig
Hulpen worden uit ons bestand geschrapt of op non-actief gezet wanneer zij zich niet houden aan afspraken.

Worden er eigen schoonmaakmiddelen gebruikt of kunnen die van mij gebruikt worden?

U dient zelf zorg te dragen voor de (financiële middelen voor de) schoonmaakmiddelen. 

Wat gebeurt er als mijn soppas ziek is?

Als de hulp ziek is moet u officieel gezien de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de hulp een andere dag langs komt om de uren in te halen. U kunt dit zelf met de hulp afspreken en eventueel vastleggen in het contract.


Indien de hulp langdurig ziek is, kunt u bij ons wel een nieuwe hulp aanvragen. Dit valt meestal nog onder onze garantie.

Waar kan ik terecht als ik klachten heb?

Indien u een klacht hebt, kunt u met ons contact opnemen. Wij proberen u dan zo snel mogelijk te helpen. Mocht u toch niet tevreden zijn met de afhandeling van uw klacht, dan kunt u ons klachtenformulier invullen. Onze directie neemt de klacht dan in behandeling.

Wetgeving 

Wanneer moet ik mijn soppas aanmelden bij de Belastingdienst?

U dient uw zorgverlener alleen aan te melden bij de Belastingdienst als uw soppas een arbeidsovereenkomst heeft en meer dan drie dagen per week bij u werkzaam is, wegens de loonaangifte. U dient uw soppas dan aan te melden bij de Belastingdienst, uiterlijk een dag voordat de werkperiode ingaat. 

U valt onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel' wanneer uw soppas minder dan drie dagen in de week bij u werkt. Onder deze regeling vallen allerlei huishoudtaken, zoals schoonmaaktaken verrichten en oppassen op kinderen. De opdrachtgever hoeft in dit geval geen loonbelasting of premies af te dragen. Ook hoeft de soppas geen btw te heffen en hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK. Het inkomen moet wel worden opgegeven bij de Belastingdienst. 

Overige vragen 

Ik wil vrienden graag een oppas cadeau geven, dan kunnen zij ook een keer een avondje weg. Kan dat?

Ja, dat kan zeker, wij raden u dan wel aan om dit via www.schoonmaaksterkado.nl te regelen. 

Kan ik kinderopvangtoeslag ontvangen voor een soppas?

Als u de soppas aanmeldt bij een gastouderbureau kunt u kinderopvangtoeslag ontvangen. U kunt dit bij het gastouderbureau in uw regio navragen. Als u zelf bij het gastouderbureau een oppas aanvraagt, heeft u alleen een oppas en dus niet iemand die schoonmaakt. Om deze reden kunt u het beste bovenstaande procedure volgen.

Kunnen wij als bedrijf een huishoudster aanvragen via soppas.nl?

Nee, wanneer u een huishoudster zoekt voor uw bedrijf kan dat niet via soppas.nl. De wetgeving voor een soppas en voor een schoonmaakster voor bedrijven is namelijk niet helemaal gelijk aan elkaar.

Voor schoonmaaksters voor bedrijven verwijzen wij u graag door naar schoonmaakstervoorbedrijven.nl.

Ik ben zwanger en zoek een werkster die een paar weken bij mij kan werken, kan dat via soppas?

Indien u voor een paar weken een werkster wilt inhuren in verband met een zwangerschap verwijzen wij u door naar de website huishoudhulprondombevalling.nl.

De hulp van mijn kraamhulp zit er op, kan ik via jullie nog een aantal weken iemand inhuren die mij kan helpen bij de huishoudelijke taken?

Indien u na uw kraamtijd nog hulp in uw huishouding wenst, verwijzen wij u door naar de website huishoudhulprondombevalling.nl.