Veelgestelde vragen

Algemene vragen

 Financiële vragen

 Procedurele vragen

 Wetgeving

 Overige vragen

Algemene vragen

Hoe regel ik een oppas en huishoudelijke hulp (m/v) via jullie?

Je vindt een oppas en huishoudelijke hulp door het inschrijfformulier in te vullen en een aanvraag te doen. Vervolgens zoeken wij een geschikte oppas en huishoudelijke hulp voor jou.

Vinden jullie gegarandeerd een oppas en huishoudelijke hulp (m/v) voor mij?

De kans is klein dat wij geen oppas en huishoudelijke hulp voor je vinden. Wij hebben de grootste database van Nederland. Het kan zijn dat wij op het moment van de aanvraag geen oppas en huishoudelijke hulp hebben die aan jouw opgegeven eisen voldoet. Als dit het geval is, hoor je dit binnen elf werkdagen na het indienen van de aanvraag.

Wat als de oppas en huishoudelijke hulp (m/v) niet aan mijn wensen voldoet?

Wij zoeken een oppas en huishoudelijke hulp die past bij jouw aanvraag. Je kunt bij ons aangeven als je toch niet tevreden bent over de hulp. Wij gaan dan op zoek naar een nieuwe kandidaat. Dit is inbegrepen bij het abonnement, dus je betaalt hier geen toeslag voor.

Zijn jullie ook actief in mijn woonplaats?

Wij zijn actief in heel Nederland, dus ook in jouw woonplaats.

Welke leeftijd heeft de oppas en huishoudelijke hulp (m/v)?

Onze oppas en huishoudelijke hulp zijn minimaal zestien jaar oud.

Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Soms belanden e-mails per ongeluk bij de ongewenste e-mails of onder het kopje 'spam'. Als je een e-mail van ons verwacht, maar niet kunt vinden, kijk dan eerst daar. Als je de e-mail echt niet kunt vinden, neem dan contact met ons op.

Kunnen jullie mij garanderen dat ik word gekoppeld aan een oppas en huishoudelijke hulp (m/v) met ervaring?

Een goede hulp is niet altijd een oppas en huishoudelijke hulp met ervaring. Als je met zekerheid gekoppeld wil worden aan een oppas en huishoudelijke hulp met ervaring, verwijzen wij je graag door naar www.tophulp.nl. Hier staan uitsluitend hulpen ingeschreven die al een tijdje schoonmaken.

Is de hulp altijd een vrouw?

Nee. Iedereen kan zich bij ons inschrijven en iedereen kan schoonmaken. Je krijgt dus niet per se een vrouwelijke hulp.

Wat wordt er gedaan om de kwaliteit van de oppas en huishoudelijke hulp (m/v) te vergroten?

Wij bieden al onze oppas en huishoudelijke hulps een training aan om de kwaliteit te verbeteren. De oppas en huishoudelijke hulps ontvangen hiervoor een certificaat. 

Financiële vragen

Hoe betaal ik mijn abonnement?

Je betaalt het abonnement via een automatische incasso. Wij zullen uiteraard nooit zonder toestemming geld van jouw rekening afschrijven.

Ik heb nog geen oppas en huishoudelijke hulp (m/v), moet ik al maandelijks betalen?

Nee. Je betaalt pas als je van ons de gegevens van een oppas en huishoudelijke hulp hebt ontvangen. Op dat moment start jouw abonnement, inclusief garantie en een fonds voor schade.

Betaal ik aan jullie of aan de oppas en huishoudelijke hulp (m/v) zelf?

Je betaalt rechtstreeks aan de oppas en huishoudelijke hulp. Je betaalt de oppas en huishoudelijke hulp altijd een standaard uurtarief van € 14,50. Jouw hulp hoeft niets af te dragen aan ons. Maak met de oppas en huishoudelijke hulp afspraken over de uitbetaling van de gewerkte uren.

Betaal ik de oppas en huishoudelijke hulp (m/v) nog vakantiegeld?

Nee. Je betaalt de oppas en huishoudelijke hulp een uurtarief van € 14,50. Dit is inclusief 8% vakantiegeld. De oppas en huishoudelijke hulp heeft ieder jaar recht op 4 weken vakantie. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Wat kan ik voor het uurtarief van € 14,50 van mijn oppas en huishoudelijke hulp (m/v) verwachten?

Alle taken in en rondom het huis die de oppas en huishoudelijke hulp in jouw opdracht uitvoert, vallen onder het uurtarief. Hierbij kun je denken aan schoonmaaktaken, wassen, werk in de tuin of het halen van de boodschappen.

Ik wil mijn abonnement opzeggen, hoe doe ik dat?

Je sluit het abonnement altijd af voor minimaal één jaar. Na dit jaar kun je het abonnement per maand opzeggen. Dit doe je in jouw persoonlijke account.

Waar zijn de maandelijkse kosten van het abonnement voor?

Het abonnement zorgt dat jij onbezorgd een oppas en huishoudelijke hulp in huis heeft:

  • Fonds bij schade veroorzaakt door de hulp;
  • Vervangende oppas en huishoudelijke hulp als de hulp stopt;
  • Account met online administratie.

Heeft de oppas en huishoudelijke hulp recht op een reiskostenvergoeding?

Wij doen ons best een oppas en huishoudelijke hulp te vinden die bij jou in de buurt woont. Je hoeft daarom geen reiskostenvergoeding aan de oppas en huishoudelijke hulp te betalen. Woont jouw oppas en huishoudelijke hulp verder weg? Ook dan hoef je geen reiskostenvergoeding te betalen. De oppas en huishoudelijke hulp beslist zelf of hij of zij wel of niet bij jou aan het werk wil. En de oppas en huishoudelijke hulp weet ook dat hij of zij geen aanspraak kan maken op een reiskostenvergoeding.

Procedurele vragen

Moet ik zelf voor schoonmaakmiddelen zorgen of neemt de oppas en huishoudelijke hulp (m/v) die mee?

Je moet zelf schoonmaakmiddelen regelen. Via ons kun je korting op kwalitatief goede schoonmaakmiddelen krijgen.

Hoe zit het met een contract tussen mij en mijn oppas en huishoudelijke hulp (m/v)?

Je hebt wettelijk gezien een arbeidsovereenkomst met de oppas en huishoudelijke hulp. Dit kan zowel een mondelinge als een schriftelijke afspraak zijn over de inhoud van het werk, de uitbetaling van het loon, de werktijden enzovoort. Wij hebben een standaard contract. Je kunt dit contract downloaden zodra je een aanvraag hebt ingediend.

Wat moet ik doen als mijn oppas en huishoudelijke hulp (m/v) ziek is?

Is de oppas en huishoudelijke hulp ziek, dan kun je vragen of jouw hulp op een andere dag kan werken. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid.

Waar kan ik terecht met een klacht?

Je kunt contact met ons opnemen. Onze medewerkers nemen jouw klacht in behandeling en zoeken samen met jou naar een passende oplossing. Ben je niet tevreden met de afhandeling van de klacht, dan kun je ons klachtenformulier invullen. Jouw klacht wordt door de directie nogmaals in behandeling genomen.

Wetgeving

Moet ik mijn oppas en huishoudelijke hulp (m/v) opgeven aan de Belastingdienst?

Als jouw oppas en huishoudelijke hulp maximaal drie dagen per week bij jou werkt, dan valt hij of zij onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Alle werkzaamheden die in en rondom de woning plaatsvinden vallen onder deze regeling. Concreet houdt de regeling in dat jij als opdrachtgever geen loonbelasting en premies afdraagt als je maximaal drie dagen per week met dezelfde oppas en huishoudelijke hulp samenwerkt. De oppas en huishoudelijke hulp hoeft zich niet in te schrijven bij de KvK en geen btw te heffen. 

Je moet jouw oppas en huishoudelijke hulp wel aanmelden bij de Belastingdienst als hij of zij vier of meer dagen per week bij jou werkt. In dit geval moet je ook zelf de salarisadministratie uitvoeren. Let er op dat jij jouw oppas en huishoudelijke hulp op tijd bij de Belastingdienst aanmeldt. Als je de salarisadministratie niet zelf kunt of wilt uitvoeren, dan kun je contact met ons opnemen. Wij kunnen jou dan, indien gewenst, in contact brengen met een administratiekantoor.

Is mijn oppas en huishoudelijke hulp (m/v) aansprakelijk voor schade?

Nee. In ons abonnement is een fonds voor schade opgenomen. Je kunt een schadeclaim indienen via deze vergoeding. Als de schade niet gedekt wordt door jouw eigen verzekering of als je eigen risico moet betalen, kun je terugvallen op deze vergoeding.

Gaat de oppas en huishoudelijke hulp (m/v) als ZZP'er aan het werk?

Nee, jouw oppas en huishoudelijke hulp valt onder de Regeling Dienstverlening aan Huis. Voor werkgevers scheelt deze regeling een hoop administratieve verplichtingen. Er hoeft geen loonbelasting of premie meer betaald te worden.

Overige vragen

Is het ook mogelijk om jullie in te schakelen als er sprake is van zorgbehoefte?

Ja. Als je een Persoonsgebonden Budget (PGB) ontvangt, verwijzen wij je door naar www.pgb-huishoudelijkehulp.nl. Deze website richt zich speciaal op mensen die een PGB ontvangen. 

PGB is een bijdrage die je ontvangt als je wegens ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig hebt. Het is een alternatief voor reguliere zorg via een zorginstelling. Is er sprake van een zorgbehoefte, maar ontvang je geen Persoonsgebonden Budget? Neem dan contact op met jouw gemeente (WMO). Zij kunnen nagaan of je recht hebt op PGB.

Kan ik voor mijn bedrijf een oppas en huishoudelijke hulp (m/v) aanvragen?

Ja. Via Schoonmaakstervoorbedrijven.nl kun je een oppas en huishoudelijke hulp aanvragen voor jouw bedrijf. 

Ik ben op zoek naar een oppas en huishoudelijke hulp (m/v) tijdens mijn zwangerschap en na de bevalling. Kan dat?

Je kunt een tijdelijke oppas en huishoudelijke hulp regelen via Huishoudhulprondombevalling.nl.